جمعه، بهمن ۲۳، ۱۳۸۸

ضروررت بازنگری در راهبردهای جنبش سبز



حضور نه چندان موثر معترضان در تظاهرات حکومتی 22 بهمن، ناکارآمدی تاکتیکهای ابدعایی رهبران برون مرزی و درون مرزی جنبش را آشکار کرده و ضرورت بازنگری در راهبردها را ایجاد کرده است. پیش از طرح تاکتیکهای اصلاحی برای اهیای اعتماد به نفس جنبش، مروری آسیب شناختی بر راهبری اعتراضات ظرف ماه های گذشته ضروری می باشد.

نقاط ضعف:

انتخاب غلط میدان منازعه: اصل اول همه فرمولهای تقابل، انتخاب میدانی است که نیروهای خودی در آن از برتری برخوردار باشند. به زبان ساده، اگر نیروهای شما اسکیمو هستند، انتخاب کویر لوت برای رویارویی با دشمن خودکشی است. نظام سه دهه است که میدانهایی مثل 22 بهمن و شانزده آذر را از آن خود کرده، بر آن خیمه زده، مجاری و سازوکارهای وسیعی برای بسیج نیروهای خود در این روزها تدارک دیده است. فراخواندن نیروهای خودی غیر مسلح، آموزش ندیده و غیر منسجم، به میدانی که دشمن تا دندان مسلح و سازماندهی شده بر ارتفاعات آن خیمه زده، مصداق اعزام گوسفندان به میان گله های گرگهای هار و گرسنه است.

انتخاب بی تناسب سبک مبارزه: دعوت معترضان به سکوت، آرامش، عدم خشونت اگر در مبارزات استقلال هند موثر بود، الزاما ً در تقابل با رژیم تروریست حاکم بر ایران موثر نخواهد بود. شما اگر در انگلستان هنگام رانندگی در جاده های بین شهری، با ایستگاه ایست بازرسی پلیس رو به رو شوید، شرط عقل آن است که توقف کنید و به دستوران پلیس عمل کنید، اما اگر در سومالی در بیابانی ببینید عده ای مرد مسلح جاده را بسته اند، شرط عقل آن است که تیز دنده عقب بگیرید و سعی کنید از تیر رس آنها دور شوید. بنا به گفته معروف: با گوریل نمی شود شطرنج بازی کرد.

ابهام در تعریف هدف: نیروی در میدان احتیاج به هدف مشخص و قابل وصول دارد. با اهداف بی اهمیت (مثل نظارت بیشتر مجلس فرمایشی بر دولت کودتا) یا غیر قابل وصول (بازگشت خامنه ای به عدل و انصاف که بیشتر به هزیان شبیه است) نمی شود مردم را زیر زنجیر و شکنجه و تیر برای ماههای متوالی نگاه داشت.

اذعان به نقاط ضعف به معنی اذعان به شکست نیست، با ارزیابی منصفانه می توان نتیجه گرفت که علی رغم این اشتباهات اصولی، ضربه عظیمی به مشروعیت نظام وارد شده است. اما مثل هر تقابلی در طول تاریخ، اگر رهبران جنبش از اشتباهات گذشته نیاموزند، دشمن به سرعت خودش را در مقابل این ضربه مصون خواهد کرد. نباید فرصت واکسیناسیون به نظام داد.

در بخش بعدی به طرح راهبردهای اصلاحی می پردازم، دیدگاه ها و نظرات تمام دوستان و دشمنان می تواند در رسیدن به یک راهبرد موثر جایگزین موثر باشد. اگر نظری دارید، حتما ً ثبت کنید.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

باسلام و تشکر از مطالب خوب شما متاسفانه من و خیلی ها دیروز در دام تظاهرات دولتی افتادیم حتی خیلی از سبزها مجبور به در دست گرفتن عکس هایی شدند که در گوشه و کنار و زیر پا رها می شدند به امید اتحاد و انسجام بیشتر و تکرار نشدن این نوع اشتباهات فاحش!

ناشناس گفت...

ba salaam

agar taarikhi baraaye eteraaz tain mikonid.lotfan mahal va makanesh ro jaayi begheyr az mahali ke dolat gozaashte bezaarin...masalan taarikh rooze 22 bahman khoob bood vali mahal ro nabayesti jaayi ke dolat elaam karde meydoone aazaadi mizaashtin.........etefaghan baayesti jaaye dige mizaashtin .